vrijdag, februari 09, 2007

East Cape - Part I

Kia Ora!

Na het verslagje van het vorige weekend is het nu de beurt om afgelopen verlengd weekend eens in geuren en kleuren uit de doeken te doen. Dit weekend stond de East Cape op het programma.

Vrijdag na de lessen zijn we ons SpaceShip gaan afhalen. Dat wil niet zeggen dat we met een of andere UFO onze trip gedaan hebben (al zat het er niet ver naast), maar wel met een grote, flashy oranje, campervan die luisterde naar de naam EWOK en die dus onder een bepaald concept viel dat men besloten heeft van SpaceShip te noemen. Je kan ons opvallend vervoermiddel bij de foto's gaan bewonderen. Vermits we een campervan hadden die enkel plaats heeft voor twee waren het ik en Tim dit weekend. Omdat hij nog maar pas 18 is (nog niet volwassen genoeg heet dat - sorry Tim, ik moest dat hier toch even hoogdringend vermelden) en hij dus nog geen rijbewijs heeft was ik de chauffeur voor het hele weekend. Na het leren rijden aan de linkerkant en met een automaat was het dit weekend tijd om ons op de weg te smijten met een monovolume. Ook weer iets nieuws dus.

Vrijdag een goede start gehad met de auto. Het ding reed heel vlotjes en onze reisweg vorderde aardig tot er iemand roet in het eten kwam smijten. Blijkbaar had de politie ons geflitst aan 117km/uur. Nu moet je weten dat de maximale snelheid 100km/uur is, maar dat ik dus niet eens sneller reed dan de auto's voor mij. Bon om een lang verhaal kort te maken heb ik dus een boete aan mijn been (gelukkig hebben ze hier nog niet gehoord van superboetes). Maar daarna begon het mij pas door te dringen hoe onfair het was dat ik de enige was die een boete kreeg (uit een hele reeks auto's) en verder vroeg ik mij ook af waar ze die snelheid gemeten hadden, want op het moment dat de politie me tegenhield was ik heel zeker niet sneller dan 100km/uur aan het rijden. Ik heb er ook eens over gesproken met mijn prof op EF (het was eigenlijk meer een klasdiscussie) en die vond dat ik maar eens informatie moest vragen en nagaan hoe dat juist zit. De agent in kwestie had ook geen enkel bewijs laten zien dat ik zo hard reed, maar op het moment zelf was ik zo onder de indruk dat ik daar niet aan gedacht heb. Blijkbaar heeft de NZ'se politie de reputatie strenger te zijn met buitelanders en onze oranje auto met in het groot "SpaceShip" op maakte al direct duidelijk dat we geen Kiwi's zijn. Gisteren dus gebeld naar de politie en vandaag ga ik nog een fax sturen om een foto te bekomen van de geflitste snelheid. Als ik dan nog niet overtuigd zou zijn kan ik nog verder gaan, maar we zullen eerst maar eens op die foto wachten. Bon dat gaat dus ook weer een vervolgverhaal worden. Ik heb nog steeds niet betaald; het gaat over een kleine 60 euro, das wel veel, maar op zich niet onoverkomelijk. In Belgie zou het meer zijn. Mijn eerste boete in 4 jaar en daarvoor moet ik naar Nieuw-Zeeland komen ... Ook een nieuwe ervaring, maar dan een minder positieve ... Ik ontken niet dat ik zo snel gereden had, maar als ze dat geld willen zou ik dat toch eerst graag eens gerechtvaardigd zien.

Na dat voorval onze weg naar Whakatane. Daar een rustige avond gehad. Gekookt aan het water, we stonden aan het water. Beetje vergelijkbaar met St-Amands bij ons. Dan ons geinstalleerd en op onze DVD-player genoten van een leuk filmpje. Als ik begon in slaap te vallen en Tim mij constant aan het wakker maken was met idiote opmerkingen en vragen als "je bent toch nioet aan het slapen eh?" - "Oehoe wakker worden Belg" gewoon om mij niet te laten slapen (herkenbaar???) toch maar besloten om "echt" te gaan slapen.

Zaterdag was het tijd voor onze White Island tour. Dit eiland is de een van de drie actieve vulkanen in Nieuw-Zeeland. De laatste uitbarsting was in 2000, de sporen ervan - oa chemisch afgebrandde bomen - waren nog steeds zichtbaar. Om op het eiland te geraken hadden we eerst een 5 kwartier durende boottrip voor de boeg. Het was prachtig weer en daar hebben we dus erg van genoten. Eens op het eiland werden we voorzien van een bouwvakkers helm en een gasmasker. Dat laatste was optioneel te gebruiken als de kriebel in je keel te erg zo worden, maar het was uiteraard ook grappig om die dingen te gebruiken. De beste immitaties van Darth Vader werden ook bovengehaald :-) "Luke, I am your father" We hebben dus ter plaatse een uitgebreide rondleiding gekregen en veel uitleg. Erg interessant en uniek om dat te mogen bezoeken. We hebben ook nog de overblijfselen van een oude fabriek gezien want vroeger werd het eiland gebruikt om zwavel te ontmijnen, maar na verschillende tegenslagen, overnames en meer van dat wordt er nu niets meer ontgind.

Op onze terugweg hebben we dan nog 2 groepen dolfijnen tegengekomen wat de hele trip uiteraard nog beter maakte. Het weer was nog beter geworden en een zonovergoten boottrip met dolfijnen kan dus helemaal niets mis gaan. Kortom: het was een pracht van een dag!

Zondag en de rest van het weekend is voor een volgend postje. Er zit nog iets heel extreems aan te komen!!! Groetjes en maak er een fantastisch weekend van!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wel wel, je eerste boete aan je been. Het zou me verwonderen indien je die niet zou moeten betalen. De uitvluchten "ik reed niet rapper dan de wagen voor mij" of "ik ben ook al een halve kiwi" zijn natuurlijk geen afdoende excuus. Zo zie je maar dat kuddegeest meestal afgestraft zal worden...Zure centjes zeker als je bedenkt welke leuke dingen je er anders zou mee kunnen doen hebben!
groetjes

Anoniem zei

Oeps Juanneman, je eerste boete... Ik heb onlangs voor de eerste keer moeten blazen en ik vond dat al 'n hele belevenis. Ik kijk met spanning uit naar wat er van extreems zit aan te komen... Dikke Kus, Lieze.

Anoniem zei

Mooie prestatie. Ik heb er in allerijl voor gezorgd dat je je internationale rijbewijs rap had. Jij hebt er in full speed voor gezorgd dat je heel snel een internationale boete had. Laat de zware voet maar wat vermageren of je portefeuille zal graatmager worden!

Anoniem zei

Whahaha! Ik citeer: "Na het leren rijden aan de linkerkant..." Nou, dat vergde inderdaad nogal wat oefening. Ik heb de grond gekust toen de trip eindelijk voorbij was. Je rijdt soms echt als een ehh... idioot. Hihi. En ik zag dat het thuisfront er ook niet al te blij mee is. Muhaha!

Grtz, Darth Vader