maandag, april 02, 2007

Boeken en films

Kia ora!

Gisteren het einde van de ene week, vandaag het begin van een nieuwe. Er valt weer vanalles te vertellen dus :-)

Op lesgebied viel er vorige week niet echt veel te beleven. Dat wil zeggen dat het allemaal maar gewoon zijn gang aan het gaan is. Hard gewerkt en we hebben er onze missie van gemaakt fancy woorden te leren als daar zijn sagacious, parsimonious, sentimentality, turgid en meer van dat. We leren ze niet enkel, we moeten ze ook gebruiken in onze antwoorden en conversaties in de les. Inspannend, maar best wel grappig -iedereen gaat direct van "ohhhh" als je ze dan effectief gebruikt- en een goede manier om ze te onthouden.

Ik heb mijn boek "Idlewild" ook uitgelezen deze week en het hele plot zat nog een slag ingewikkelder in elkaar dan ik al dacht. Je moet dus bij de pinken zijn als je het leest, maar het is echt wel de moeite waard. Een boek dat een must is voor de matrix-generatie; zoals de kaft van het boek het zo mooi zegt. Ik heb er erg van genoten en kan al amper wachten om aan het vervolg te beginnen, maar das pas voor binnen een paar weken. Ondertussen ben ik begonnen aan "The diary of a young girl" wat dus het dagboek van Anne Frank is. Niet dat dat een boek is met ingewikkelde vocabulaire ofzo, maar dat lees ik eigenlijk meer uit persoonlijke interesse. Als alles goed gaat is dat uitgelezen tegen het weekend en dan kan ik mij helemaal toeleggen op "Hannibal". Een gortig boek, waar ik eigenlijk wel naar uitkijk :-)

Kwestie van mijn cultuur dan nog wat verder te ontwikkelen heb ik ook een hele resem aan films gezien deze week. Kort samengevat:
  • The Freedom Writers: klassiek verhaal van een klas slechte leerlingen die door een leerkracht (vertolkt door Hilary Swank - Hallelujah!) op het rechte pad moeten geholpen worden. Niemand gelooft in hen buiten ons Hilary uiteraard. Ondanks het vreselijk onorginele, maar wel waargebeurde, plot toch een erg goede film waarin Anne Frank ook een belangrijke rol speelt. Het is te zeggen, niet zij zelf uiteraard - dat zou vrij moeilijk zijn - maar haar dagboek.
  • Dans Paris: zoals de titel al doet vermoeden een franse film die draait rond de relatie tussen twee broers. Goed acteerwerk, jammer alleen dat de film geen verhaallijn heeft. Het vehicle begint plots en eindigt al even onaangekondigd. Niet slecht, maar ook niet goed dus.
  • Eden: duitse film waar alles draait om eten. Een getrouwde vrouw die wat problemen heeft in haar huwelijk wordt bevriend met een kok die uitermate goed kan koken. Een film waarvan je letterlijk gaat watertanden en me met veel heimwee deed denken aan deze plaats (aan het adres van pa: maak een reservatie voor als ik terugben :-p). Een goede film, waar ik best wel van genoten heb.
  • Go for Zucker: u gelooft het nooit, maar dit is als het ware een duitse / joodse komedie. Een rare combinatie, maar dan wel een van het geslaagde soort. Er is een overlijden binnen de familie en opeens moeten twee broers (een oerconservatieve en een vrijgevochten) hun verschillen bijleggen. Erg grappige situaties en een heel vermakelijke film.
  • Breaking and entering: na al het alternatieve ook nog eens een Hollywoodproductie met Jude Law (bij deze droomt de vrouwelijke helft van de lezers weg - reden: voor mij nog steeds onbekend). Een erg goede film al is het einde nogal gewrongen om een traditioneel en alom toegejuichd happy-end te verkrijgen. Ze gaan het daar aan de andere kant van de oceaan ook nooit leren eh ...

Voor zover de boek en film bijdrage van deze week.

Voor de rest ga ik een bepaalde trip deze week boeken, maar daarover hoor je later meer, en ga ik ervoor zorgen dat mijn visum voor Sydney in orde komt. Verder hebben we dankzij het paasweekend een verlengd weekend wat dus wil zeggen dat ik nu vrijdag en de maandag daarop geen les heb. Nog geen idee wat ik dan juist ga aanvangen, al staat lezen hoog in de ranking en naar alle waarschijnlijkheid ook een wandeltocht van 16 km.

Verder is het aantal studenten bij ons thuis dit weekend meer dan verdubbeld. We hebben een nieuwe Indier in huis van wie de naam mij nog steeds niet duidelijk is. Ik had volgende conversatie met hem:

"Hi, I'm Juan from Belgium"

"Hi" en hij keek weer naar tv ...

Wel duidelijk is ondertussen dat hij al werkt, hier blijft voor een maand, niet naar EF gaat en zijn bedrijf ook een vestiging in Antwerpen heeft. Verder zijn er op zondag ook nog twee oudere Japanse dames op onze stoep beland. Beide over de 60, de ene heet Yoko (en voor de gevatte mensen onder ons: neen, niet de vrouw van ...) en de andere Yakusa (of zoiets). Ik kwam net uit de badkamer toen ik ze zag (haar nat en in de war, handdoek, toilettas e.d. in de hand) en ik opslag gebombardeerd werd tot valiesdrager door mijn eigen (veel te) goedheid. Ze blijven hier een maand en hebben begot beide een valies die ze niet eens zelf de trap kunnen opsleuren. Ik verdenk ze er sterk van dat ze a) meer kleren meehebben dan ik hier op 6 maand bij elkaar gekregen heb en b) ze een heel theeservies en een hele tuin aan bonsaiboompjes in die valies steken hebben. Ze hebben op die korte tijd dat ze bij ons zijn trouwens al meer buigingen gemaakt dan gezond kan zijn voor het menselijk lichaam. Verder is Mani naarstig op zoek naar haar chop-sticks, maar die zijn verlopig nog steeds vermist. We hebben dus weer onze bezigheid nu :-p Maar zoveel leven in huis heeft wel zijn charme.

Verder loopt het ook nog vol werkvolk die er hun levensdoel van gemaakt hebben onder de zweep van Mani die keuken zo snel mogelijk af te maken. Zaterdag zijn ze rond 8u al begonnen met boren van meer gaten dan ooit nodig kan zijn voor een normale keuken. Het kwam erop neer dat de loodgieter, de elektricien en diegene die voor de gasaansluiting moeten zorgen daar allemaal tegelijk waren. Lullaby, a.k.a. de jongste, a.k.a. de zoon van 26, moet van mama voor het eind van de week de muur en de vloer gedaan hebben want vanaf woensdag komen ze onze nieuwe keuken leveren. En ze heeft niet de intentie 1 minuut langer in die kleine keuken beneden te spenderen dan nodig, dus zit ze constant achter hun veren :-p

Nikita, de kleine van 4.5 - eigenlijk 5 nu want ze was zondag (1 april) jarig, gaat vandaag ook voor het eerst naar school. Ze zal vanavond dan wel eens bellen om verslag uit te brengen, ik ben eens nieuwsgierig. Ik had haar vrijdag al een kadootje gegeven waar ze helemaal van in de wolken was. Ik had namelijk voor Tim iets gedaan met zwart papier en erop geschreven met een witte pen wat Nikita uitermate interigerend vond. Daarom heb ik voor haar wat zwart papier en enkele potloden en stiften gekocht speciaal om op dat soort papier te kleuren (en uiteraard allemaal non-toxic). Een smile die je niet van haar gezicht kon krijgen en een dikke knuffel waren het gevolg :-D

En zo is er ten huize Singh wel altijd iets te doen ...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

**Een Indiër die alleen 'Hi' kan zeggen en met connecties in Antwerpen: wel, die is niet 'high' van de drugs, maar de kans is zeer groot dat er een link is met de diamantsector of met ICT. Wellicht een knaap van de hogere kaste en dus geen sukkelaar, maar zonder interesse voor 'socializing'!
**Om de Japanse pret nog op een hoger peil te tillen kan je de bejaarde geisha's de bijnamen 'Chocco' en 'Saccocha' geven. Misschien zijn ze op zoek naar mij. Zaten die 2 niet met mij (en die 39 andere Jappen) in dat zwavelbad van de Polynesian Spa in Roturoa? Ze zijn waarschijnlijk zeer opgetogen dat ze nu de zoon i.p.v.de vader hebben gevonden. Nu nog een witte kimono kopen en de vrouwen zijn niet meer weg te houden (wit-zwart is sjikke mode)!
**Straks kan de VRT en wie weet zelfs de BBC je nog inlijven als deskundig resencent van films. Nick Balthazar zijn C4 kan de bus in!

Anoniem zei

't Korennaer is inderdaad een uitmuntende keuze om je terugkeer gepast te vieren met een uitgebreid gastronomisch diner. Keer op keer worden de smaakpapillen verwend met de meest delicieuze aroma's, met op je bord een met liefde gemaakt schilderij of ander inelkaargevlochten kunstwerk van een deskundig meester (totnogtoe zonder ster, maar dat maakt het nog betaalbaar). Zaterdag 30-06-2007 lijkt de meest geschikte datum. Confirmatie graag.

Anoniem zei

Jamaar jamaar Juan, om nu het allerberoemdste Nederlandstalige boek - we hebben dan eens een beroemd boek in onze taal - als Nederlandstalige IN HET ENGELS te gaan lezen...nu ben je een beetje aan 't overdrijven he ;o)
In ieder geval, als je ooit de originele versie wil lezen - om het beter te begrijpen ('k ben je maar aan 't plagen): heb ik! Ik wil wel eventjes uitlenen dan.

Ah en wat Jude Law betreft: ik kan het ook niet helemaal verklaren en als we de boekskes mogen geloven is 't eigenlijk verre van de ideale schoonzoon, of man uberhaupt, maar hij hééft toch echt wel iets zenne... Bij deze zit je nu helemaal op je paard :o) Sorry...

Doeidoei! Nog veel plezier!