dinsdag, april 10, 2007

Paasweekend

Kia Ora!

Ik heb net een verleng paasweekend achter de rug en vier dagen vrijaf dat betekent uiteraard een heleboel te doen :-)

Naast een haast onoverkomelijke stapel huiswerk - die mij een hele morgen aan mijn bureau gekluisterd heeft en straks nog wat extra aandacht vraagt - had ik wel nog wat spannende dingen gepland ook. Het hoofdthema van het weekend was - heel origineel - film! Ik heb zowat het hele weekend doorgebracht met Stina, Pef en Lon, dus dat ga ik niet elke keer vermelden. De eerste twee zijn Deens, de laatste is Nederlands, so you know.

Vrijdag zijn we naar 300 en Stomp the yard gaan kijken. De eerste is waarschijnlijk de beste film die ik gezien heb sinds ik hier ben. Hij is van de maker van Sin City, dus er kon sowieso al niet veel mis gaan, maar toch zelfs met hoge verwachtingen heeft de film mij nog overweldigd. Het verhaal gaat over een leger van 300 Spartanen die het opnemen tegen een Perzisch leger dat 250.000 hoofden sterk is. Klein verschil dus. Hoewel je op voorhand al weet dat de Spartanen het niet halen (geschiedeniskennis ...) blijf je een hele film lang in hen geloven en slagen ze er nog in eervol ten onder te gaan. De film heeft een prachtig kleurgebruik en indrukwekkende -CGI gecreeerde- landschappen, sterk acteerwerk en voor de vrouwelijke helft een hoop sixpacks. Ik heb hem gezien in de IMAX en dat gigantisch scherm helpt uiteraard wel bij de hele filmbelevening. Voor de fans van Gladiator en Troy een must! De tweede film gaat over stepping, een subcultuur van hiphop. Een van onze activiteitencoordinators op EF is daar een aanhanger van, dus vandaar onze intresse in de film. Na 300 kon die film toch niet echt indruk maken, al moet gezegd worden dat de muziek wel erg goed was op bepaalde momenten.

Op naar zaterdag dan maar, waar we onszelf in The Empire (studentenresidentie) zijn gaan nestelen om ons toe te leggen op het geanimeerde gedeelte. Zijn de revue gepasseerd: Over The Hedge, The Ant Bully, Finding Nemo, Madagascar en The Incredibles. Een geannimeerde en lachwekkende avond dus :-)

Zondag was het dan tijd voor het meer alternatieve genre en dan was The Fountain aan de orde. Geweldige film, heel complex wel, maar de beelden en muziek zijn echt overweldigend. Hugh Jackman geeft de acteerprestatie van zijn leven en het verhaal zit gewoon erg goed in elkaar. Alles draait rond the tree of life en er worden drie verhalen simultaan verteld die zich elk situeren in een eigen wereld. De eerste wereld is het heden waar Hugh een terminaal zieke vrouw heeft en zelf onderzoek doet naar een medicijn. De tweede wereld is de mentale toestand van Hugh en de derde wereld is het boek dat zijn vrouw aan het schrijven is en zich afspeelt ten tijde van de conquistadors. De film is van de hand van de maker van Requiem for a Dream, dus eigenlijk kon het al niet verkeerd lopen. Nu moet ik wel zeggen dat ik zo 10 mensen kan opnoemen die er geen zak aan zouden vinden of na de eerste 5 minuten al meteen hopeloos verloren zijn. Niet voor iedereen deze film, maar de liefhebbers van het alternatieve genre: go for it!

Zondagavond was dan ook meteen de enige avond van het weekend dat ik thuis zou zijn voor diner en Mani had me al laten weten dat er een BBQ op het programma stond. Ik was er al helemaal opgetogen over en keek er naar uit tot ik thuis kwam en moest constateren dat het organiseren van een BBQ blijkbaar inhoudt dat je ook meteen de halve familie uitnodigt. Gevolg het huis overvol, meer dan 20 vreemde mensen die me maar bier bleven aanbieden :-p Desondanks mijn terughoudendheid in het begin heb ik wel een heel leuke avond gehad. Net zoals alle Nieuw-Zeelanders waren ook zij allemaal heel easy going. Het was wel een gezellige bedoening en een Indische BBQ, incl. curries enzo blijft toch wel erg de moeite :-) Ik heb ook nog een traditioneel stukje Pavlova gehad en - vraag het maar aan mama en papa - dat is samen met wat fruitsla en een bol ijs toch wel een uitstekend dessert.

Maandag hadden we een heuse Paasbrunch gepland. Er was dus een hoop te eten, gaande van ananas, meloen, yoghurt, honing, spek, eieren, worstjes tot zelfs zelfgemaakte Nutella. Veel te veel eten dus :-) Op filmgebied was er nog 1 genre dat we nog niet gehad hadden: Mr. Bean on holiday. De film was wat ik ervan verwacht had, grappig al is het soms een stap te ver voor mij en zoals je wel weet is Bean niet de meest spraakzame ... Niet slecht, maar absoluut niet overweldigend al zal de hysterische Aziaat naast mij daar wellicht anders over denken.

Verder is er nog het een en ander thuis gebeurd ook. De ene Arabier is in het midden van de nacht het huis uitgeslopen om een confrontatie met Mani te vermijden, terwijl de nieuwe sinds gisteren in huis rondloopt. Om te beginnen bij het begin: Alaa. Dat is degene die het huis verlaten heeft nadat hij duidelijk gemaakt had dat hij niet van Indische mensen moest hebben en Mani en co volgens hem teveel Indisch praten. Waar hij dat laatste haalt is mij totaal onduidelijk, want ik hoor ze amper Indisch praten. De beschuldigingen uitte hij niet rechtstreeks aan Mani, maar op zijn computer. Hij had iets laten openstaan, een tekst met racistische opmerkingen zeg maar en dat heeft de persoon die voor internet kwam gezien en daarop heeft die aan Mani gevraagd of ze daar van wist en dan gingen de poppen aan het dansen ... Mani is trouwens wel de laatste die zoiets verdient en ze is er met mij komen over spreken, ze was er echt niet goed van. Die idioot is dus buitengebonjourd en zit nu ergens in The Empire en we hopen nooit nog iets van hem te horen. Abdullah, is onze nieuwste aanwinst - originele namen alom trouwens. Hij ziet er wel een schappelijke gast uit, heel vriendelijk enal, maar we zullen zien hoe dat loopt. Ik heb al het eer en het genoegen toegedeeld gekregen hem donderdag naar EF te brengen en en passant al nodige info te verschaffen; weer iets om naar uit te kijken ...

Dan is er nog die trip waar ik nu al een tijdje over aan het spreken ben. Wel, hij is eindelijk geboekt. Gevolg: van 24/05 tot 31/05 ben ik te vinden in ... spannend ... Fiji! Jawel, deze Londerzelenaar verbreedt zijn horizonten nog wat en gaat naast Sydeney nu ook nog 8 dagen lang naar Fiji. 6 dagen cruise tussen de eilanden (incl. snorkelen en kayakken) en 2 dagen op het vaste land den toerist gaan uithangen. Dat eiland is maar 3u vliegen van hier en door de gevallen regering eerder dit jaar zijn de prijzen gedaald (zonder veiligheidsrisico's uiteraard). Verder is het ook de plaats waar Bob (mijn hostvader) geboren is en krijg ik dus heel wat nuttige info :-) Alweer iets om naar uit te kijken. Woehoew!

Hoop dat jullie Paasweekend even geslaagd was en geniet van de nieuwe week!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je WE zat zo te zien goed vol, krijg je op de duur geen film-indigestie na zo een hele reeks... Ondertussen weten we dan ook weer welke films al dan niet de moeite waard zijn om te bekijken.
Die arabier waarover je spreekt, is dat dezelfde als die stille 18-jarige jongeman die we gezien hebben toen we bij jou op bezoek waren. Mani wist toen de helft van de tijd niet of hij al dan niet thuis was. Ontevreden bij Mani zijn, daarvoor moet je al een heel moeilijke mens zijn. Zo een supervriendelijke mensen... die verdienen zo een gasten niet.'t Was misschien weer een arabier die heimwee had...

Anoniem zei

Ik vermoed al langer dat ik in een vroeger leven een Romeins veldheer was. Misschien was ik daardoor aangetrokken door filmen als Ben Hur, Gladiator en Troy. Ik kijk dus met genoegen uit naar 300 (Spartans)! Ik heb er trouwens al boeiende en veelbelovende relasefragmenten van gezien.